تیتر20 - حجم بازار جهانی بیمه تلفن همراه در سال ۲۰۲۳ به ۳۸.۷۹ میلیارد دلار میرسید و انتظار میرود که تا سال ۲۰۳۰ به ۷۶.۳۶ میلیارد دلار برسد. در ایران هم شرکتهای بیمه از جمله بیمه پارسیان با رویکردهای نو، از این بازار استقبال کرده اند. البته در جهان بیمه تلفن همراه عمدتا از سوی شرکتهای تولید کننده تلفن همراه پوشش داده میشود.
برای نمونه برندهای سامسونگ و اپل خدمات بیمهای خود را ارائه میکنند. اپل در ایران خدمات را ارائه نمیکند؛ چرا که اساسا در ایران حضور ندارد و سامسونگ هم چند مدل محدود و جدید از تلفنهای خود را در ایران بیمه میکند؛ البته به مدت ۶ ماه، بدون پوشش سرقت.
در این بین، بیمه پارسیان با توسعه لاین بیمه کالاهای دیجیتال و ارائه بیمه جامع تلفن همراه در این لاین، تلاش کرده است که خلاءهای موجود را شناسایی کند؛ از جمله جامعتر شدن بیمه سرقت.
اهمیت بیمه پس از سرقت
در ایران یکی از بزرگترین معضلات مصرف کنندگان تلفن همراه، تعداد بالای موارد سرقت است و اگرشخصی هم بخواهد تلفن همراهش را بیمه کند، بیشتر به دنبال پوششهای سرقت است. طبق گزارش پلیس، روزانه ۶۰ تلفن همراه و سالانه بیش از ۵۸ هزار دستگاه تنها در پایتخت سرقت میشوند.
افرادی که تلفن همراه آنها سرقت شده است، خوب میدانند که به عین مال خود (کالای مسروقه) دست پیدا نخواهند کرد. مکانیزمهای ثبت و گزارش گیری از مکان تلفن همراه مسروقه هم حتی در صورت روشن بودن قابلیت «مرا بیاب» یا همان Find ME کارایی ندارند و تنها هزینه روی دست مال باخته میگذارند.
مزایای بیمه پارسیان
رسیدگیهای قضایی طولانی هم افرادی را که تلفن همراه خود را در سرقت از دست داده اند، خسته میکند. در نتیجه، شاید بهترین گزینه خرید بیمه نامه کالای دیجیتال باشد. بیمه پارسیان این خدمات را در شرایطی ارائه میکند که چند شرکت دیگر هم به ارائه آن میپردازند اما پارسیان تلاش کرده است که پوششهای گستردهتری را از بابت نوع برند تلفن همراه در نظر گیرد.
در بین انبوهی از برندها، اپل با تلفنهای همراه آیفون برای خرید بیمه نامه جذابیت دارد. پارسیان تلفنهای جدیدتر این برند (سری ۱۴ و ۱۵) را هم پوشش میدهد. این در شرایطی است که یکی از معروفترین شرکتهای بیمه که در زمینه بیمههای موبایل فعالیت دارد، چنین امکانی را در اختیار متقاضیان قرار نمیدهد.
این در شرایطی است که تلفنهای همراه از سری ۱۴ و ۱۵، بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند و خرید بیمه نامهای که سرقت، ضربه و شکستگی، آبخوردگی، نوسانات برق و آتش سوزی را برای این سریها پوشش دهد، ضرورت است.
بیمه پارسیان در رویکرد نوین خود، شرایطی را فراهم کرده است که در بیمه نامههای VIP خدمات در حضور مشتری ارائه شوند؛ به این معنی که تعمیر و تعویض قطعات در حضور مشتری انجام میشود. یکی دیگر از مشکلاتی که بیمه پارسیان آن را حل کرده، نحوه احراز شرایط پرداخت خسارت ناشی از سرقت است.
برخی شرکتهای بیمه علاوه بر ارائه گزارشهای رسمی پیرامون تایید سرقت، از بیمه گزار، میخواهند که چند شاهد سرقت (استشهاد محلی) را هم معرفی کند. اما پارسیان، اثبات صحت انجام سرقت را به ارائه گزارش مراجع انتظامی و قضایی (هر دو الزامی) منوط کرده است.
این در شرایطی است که برخی شرکتها علاوه بر شاهد محلی، فیلم سرقت (دوربین مدار بسته) انتقال رجیستری تلفن همراه به مالکیت شرکت، ارائه فاکتور خرید، ارائه جعبه و کلیه لوازم جانبی را هم از مال بخته طلب میکنند. آنها در عمل، شروطی را قرار را برای پرداخت نکردن خسارت قرار داده اند!
بیمه پارسیان علاوه بر این موارد، ثبت و پیگیری حضوری خسارت را هم از بین برده است تا بتوان پس از ارائه گزارش خسارت از طریق پست، تلفن همراه را برای کارشناسان بیمه ارسال کرد.